F-piste järjesti Kriittiset iltamat Kirjakahvilassa 25.3.
Aiheena oli transsukupuolisuus ja yleisöä oli paikalla kolmisenkymmentä
henkilöä. Puhujina olivat Turun yliopiston keski- ja uuden ajan historian tutkija
Tom Linkinen ja sukupuolentutkimuksen maisteriopiskelija Sade Kondelin sekä
Transtukiverkoston edustaja Aron Pohjansaro. Kukin puhujista piti ensin
vuorollaan oman esitelmän tai alustuksen, sitten puhujat vastasivat juontajan
ja yleisön esittämiin kysymyksiin. Varsin vilkasta keskustelua syntyikin,
etenkin kun puhujat viihtyivät aiheen parissa myös keskinäisen jutustelun
merkeissä.
Tutkija Tom Linkinen valotti ensimmäisenä historiallista
aspektia transsukupuolisuuteen kertomalla esimerkkien avulla väärään ruumiiseen
syntymisestä antiikin Kreikan mytologioissa ja keskiajan Englannissa. Roomalaisen
runoilija Ovidiuksen tarussa kerrotaan Iphiksestä, joka syntyi tyttönä mutta
kasvatettiin poikana, koska tyttöä ei haluttu perheeseen. Vartuttuaan Iphis
rakastui tyttöön ja halusi hänen kanssaan naimisiin, ja onnellisina loppuna
jumalat muuttivat hänet mieheksi juuri ennen häitä. Linkinen muistutti, että
transsukupuolisuus on ilmiönä vanha, vaikka onkin vasta lähiaikoina noussut
suurempaan julkiseen keskusteluun ja yleiseen tietoisuuteen.
Toisena puhujana Sade Kondelin kertoi omasta tutkimuksestaan
transsukupuolisuuteen liittyen. Gradussaan Kondelin on haastatellut
sukupuolenkorjausprosessin läpikäyneitä heidän kokemuksistaan. Kondelin puhui
siitä, miten sukupuoli ja seksuaalisuus on käsitetty ja käsitetään erillisiksi
janoiksi (äärimmäisestä maskuliinisuudesta äärimmäiseen feminiinisyyteen, ja
äärimmäisestä homoudesta äärimmäiseen heterouteen). Hänen mukaansa näitä ei
kuitenkaan voi erottaa toisistaan, koska sukupuoli ja seksuaalisuus ovat
kiinteässä yhteydessä keskenään ja vaikuttavat toisiinsa – eikä vain niin, että
”kun on tosi homo, on jo trans”, kuten yksinkertaistavasti on ajateltu.
Kolmantena Aron Pohjansaro esitteli Transtukiverkoston toimintaa
Turussa. Transtukiverkosto on muutaman aktiivin pyörittämä toimintaryhmä, joka
tarjoaa transsukupuolisille ja heidän läheisilleen muun muassa keskusteluryhmiä
ja juridista apua esimerkiksi valitusten kirjoittamiseen
terveydenhuoltotahoille. Pohjansaron mukaan vertaistuki ja saman kokeneilta
saatu kannustus on tärkeää, koska transprosessi on raskas ja kuitenkin siihen
lähtevältä vaaditaan periksiantamatonta omien oikeuksien puolustamista osin
hyvinkin syrjiviä ja kummallisia yhteiskunnallisia rakenteita vastaan. Lääkärit
esimerkiksi saattavat käsittää transidentiteetin psykiatrista hoitoa vaativaksi
ongelmaksi sen sijaan, että näkisivät sen tasaveroisena sukupuolikokemuksena
cis-sukupuolisuuden kanssa.
Seuranneessa keskustelussa tuli esille se, miten vähän
transsukupuolisuuteen liittyvistä aiheista on yliopistollista tutkimusta.
Kondelin kuvaili tutkimuskenttää niin, ettei se ole kuin verkko, jossa on
siellä täällä reikiä, vaan lähinnä kuin aava ja autio meri, jossa on siellä
täällä pieniä saaria. Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että tämä kaipaisi
korjausta. Puhujien mielestä transtutkimus saisi horjuttaa perinteisiä
käsityksiä sukupuolesta ja seksuaalisuudesta ja niiden tutkimustapoja ”toivottavasti
mahdollisimman paljon”.
Oli myös puhetta ihmisten omituisista käsityksistä
transsukupuolisuuteen liittyen. Sukupuolenvaihdos-termi on puhujien mukaan
vielä valitettavan yleisesti käytössä. Tietämättömyys ja ennakkoluuloisuus
näkyvät ylikorostuneena kiinnostuksena transsukupuolisten genitaaleja kohtaan:
puhujat kertoivat törmänneensä suoriin uteluihin siitä, ”mitä sulla sitten on
housuissa?!”. Kondelin korjasi mielikuvan siitä, että sukupuoli vaihtuisi
leikkauspöydällä, ja kertoi sanoneensa kyselijöille, että kyseinen operaatio
tehtiin maistraatissa, kesti 10 minuuttia eikä edes puudutettu. Pohjansaro
puolestaan sanoi ajattelevansa, että sukupuolta on yhtä monta kuin ihmistä, samalla
tavoin kun kaikki näkevät väritkin hieman eri tavalla ja on vain opittu
ajattelemaan, että ”tuo on punainen ja tuo vihreä”. Kondelin tiivisti osuvasti
keskustelun pääpointit toteamalla sarkastisesti, että stereotypiat ja
yleistäminen on kivaa, muutenhan voisi vaikka joutua kohtaamaan ihmisen!
Tällä kertaa emme ottaneet kriittistä näkökulmaa ilmiöön
sinänsä, koska se ei ollut järkevä lähestymistapa aiheeseen. Ilta piti
kuitenkin sisällään paljonkin kritiikkiä muun muassa
terveydenhuoltojärjestelmää, homo- ja transfoobikkoja sekä yhteiskunnallisia
syrjiviä rakenteita kohtaan. F-piste
ei järjestäjänä myöskään jäänyt vaille palautetta: eräs puhuja ennen
keskustelun aloittamista totesi, että ”F-pisteen tapahtuma ja pelkkiä
partajeesuksia puhumassa”, mikä tuntui häntä kovasti huvittavan. Tämä oli
oletettavasti kommentti F-pisteen aikaisempaan, kenties turhan naiskeskeiseen
toimintalinjaan. Näiden Kriittisten iltamien myötä F-piste toivottavasti
vakuutti loputkin epäilijät siitä, että kaikki sukupuolet ovat
yhtä haluttuja ja tervetulleita mukaan toimintaamme – emme ole mikään miesvihan linnake, vaikka
sellaistakin on epäilty.
Leena Rinne
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti