HEINI
SALO
Hellyys sulki syliinsä.
Kovaan ja pelkistettyyn syliinsä, jonka ainoa turva tuntuu kätkeytyvän Tom of
Finland -lakanoihin ja tupakansavuiselle ikkunalaudalle.
Pauliina Talikka
on sovittanut Jonas Gardellin Älä pyyhi kyyneleitä paljain käsin -kirjasarjaan
pohjautuvan Hellyys-näytelmän Turun ylioppilasteatterille samaistuttavaksi ja
nuoruuden herkäksi tarinaksi rakkaudesta. Tapahtumat sijoittuvat 80-luvun
Tukholmaan, jossa Benjamin (Julius Kalliokoski) ja Rasmus (Olli Kinnunen) elävät
aikansa pelätyimmän sairauden; AIDS:in todellisuutta homoyhteisön näkökulmasta.
Aikansa todellisuudessa elävät myös Rasmuksen äiti ja isä (Stella
Storberg ja Marko Rumbin), jotka vastaanottavat tiedon poikansa diagnoosista ja
kamppailevat oman suhtautumisensa kanssa kumpikin tahollaan.
Näytelmässä
vuorottelevat kaksi aikatasoa, jotka on toteutettu varsin tehokkaasti
toistamalla samoja toimintoja aina aikatasosta toiseen siirryttäessä.
Rasmuksen, Benjaminin, sekä Rasmuksen vanhempien edesottamuksia seurataan
Benjaminin ja Rasmuksen kotona, jonne huolestuneet vanhemmat ovat saapuneet
yllätysvierailulle sekä myöhemmin sairaalassa, jossa kaikki ovat yhtä
voimattomia sairasvuoteen ympärillä.
Julius Kalliokosken ja Olli Kinnusen roolisuoritusten
voimaan luoda tarpeeksi uskottavuutta Rasmuksen ja Benjaminin väliselle
suhteelle esitin alussa varovaiset epäilyni. Avauskohtauksen siluettihahmojen
villi seksikohtaus Bohemian Rhapsodyn siivittämänä ja sitä seurannut Rasmus
ikkunalaudalla rappioromanttisesti polttamassa tupakkaa eivät kohtauksina välittömästi
kohdanneet Benjaminin vakaampaa, vaikkakin hieman epävarmaa, olemusta, joka tuntui
jakavan tilaa äkillisesti. Ehdin pelästyä, että hiuksenhieno haparointi
saattaisi millä hetkellä tahansa rikkoa taian, jonka varaan näytelmän olisi
tarkoitus rakentua. Tapahtumien edetessä on kuitenkin selvää, ettei sanoin
sanota sitä, mitä todella tahdotaan, ja jokainen sana on yhtä merkityksetön tai
merkityksellinen suhteessa siihen mitä tuleman pitää. Odotettu ja yhtä
odottamaton tuntuvat aina kohtaavan.
Mutta kuten
sanottu: hahmot vievät mukanaan ja kokonaisuus näyttäytyy herkän värisevänä
otoksena Rasmuksen ja Benjaminin välisistä tunteista. Pienet
naurahduksenomaiset hempeät hetket kahden rakastavaisen välillä ovat samalla
ahdistuksen täyteisiä, mutta sitäkin arvokkaampia edes sellaisina. Itselleni
samaistuttavimmaksi teemaksi näytelmässä nousee pelko kaikessa
arvaamattomuudessaan: pelko, että jää yksin, kuolemanpelko, pelko epävarmasta
tulevaisuudesta, pelko, että menettää, pelko, ettei ole paikalla toisen
hengähtäessä viimeisen kerran, pelko, että joku kyselisi enemmän kuin
tarvitsisi, pelko vanhempien reaktiosta, pelko,
että yskäisee.
Loppua kohden yhä
useampi niiskuttaa katsomossa, omat silmäkulmani ovat kuivat. Sisälläni kuitenkin
suorastaan hykerryttää. Jollain tapaa elokuvallisina näyttäytyvät kohtaukset
paljastavat kuitenkin vain sen verran, ettei pysty varsinaisesti nimeämään
sitä, mikä näytelmässä vaikuttaa niin voimakkaasti. Näytelmän ristiriitaisten
tunnereaktioiden täyteisyys saa kuitenkin kaiken pakahduttavasti sinetöivän
loppukohtauksensa; kaksi ihmistä ja heidän välisensä salainen yhteinen tuntuu
aukenevan lopultakin, ja kaikki muu todella tuntuu menettävän merkityksensä.
Viimeisen
kohtauksen viimeisillä hetkillä vieräytän kuin vahingossa yhden tai kahden
kyyneleen verran osoitusta myös omasta tunnekokemuksestani. Hellyys koskee ja
koskettaa, se jää mahaan kutisemaan ja tuskin päästää kuivuuden karheasta ja
samalla puuterisen sileästä otteestaan.
Hieno arvio, tätä oli ilo lukea. :)
VastaaPoistaHei, kiitos arviosta! Korjaus kuitenkin: Gardell kirjoitti Hellyys-näytelmän (Ömheten) ihan itse vuonna 1989 ollessaan 26-vuotias. Hän laajensi näytelmän romaanitrilogiaksi parikymmentä vuotta myöhemmin.
VastaaPoistaKiitokset tarkennuksesta!
Poista- Heini Salo