Kuten on laajasti päivitelty, vuosi 2016 oli monella tapaa
täynnä pettymyksiä ja oikeutettua vitutusta. Rohkenen kuitenkin väittää, että
jotain hyvääkin tapahtui: Suomen kirjamarkkinat ilmeisesti tajusivat, että
Pohjolan synkimmässäkin kolkassa saatettaisiin haluta lukea kirjoja arkipäivän
feminismistä. Luin hiljattain tästä kaksi todistuskappaletta: Eveliina
Talvitien Miten helvetissä minusta tuli feministi? (WSOY) sekä Rosa Meriläisen
ja Saara Särmän Anna mennä – Opas hauskempaan elämään (S&S).
Olen tässäkin blogissa joskus peräänkuuluttanut Suomen
kontekstiin asetettuja, helposti ymmärrettäviä, viihdyttäviä ja samalla
opettavaisia feminismiä käsitteleviä kirjoja. Sekä Talvitien että Meriläisen ja
Särmän teos sopii tähän muottiin. Talvitien kirja on kokonaan
omaelämänkerralliselle materialle rakentuva kertomus siitä, miksi jokaisen
meistä pitäisi olla feministi, ja mitä nimitys pääpiirteittäin sisältää.
Meriläisen ja Särmän kirja taas on nimensä mukaisesti opaskirja siitä, kuinka
elää feministinä mutta tuntea astetta vähemmän ärtymystä. Molemmat ovat
lyhyehköjä ja kieleltään mutkattomia, joten kirjat lukaisee muutamassa
tunnissa, mikä on plussaa.
En aio vertailla kirjoja tai asettaa niitä paremmuusjärjestykseen,
sillä se ei olisi mielestäni tarkoituksenmukaista. Vaikka kuinka haluaisin, en
valitettavasti myöskään voi ylistää varauksettomasti kumpaakaan, sillä molemmat
herättivät minussa paljon ristiriitaisia tunteita. Voin kuitenkin jo tässä
vaiheessa tunnustaa, että päädyin loppujen lopuksi tykkäämään Talvitien
kirjasta aika paljon, ja tykkäämään Meriläisen ja Särmän kirjasta aika vähän. Tähän
on oikeastaan kaksi syytä:
1) Jos kirjailija
positioi itsensä ja painottaa, että teksti perustuu pääosin omaan kokemukseen
ja mielipiteisiin, eikä anna ymmärtää, että kaikkien pitäisi ajatella tai
toimia samoin, olen yleensä enemmän ookoo sisällön kanssa kuin jos
2) kirjailija,
mahdollisesta itsensä positioinnista huolimatta, sortuu toistamiseen
yleistämiseen ja erilaisten ihmisryhmien essentialisointiin, ja kokee
tehtäväkseen kertoa muille, miten elämää tulee elää.
Ensimmäinen pointti toteutui mielestäni varsin mallikkaasti
Talvitien kirjassa. Teos on jaettu kolmeen osaan, joista kukin käsittelee yhtä
vaihetta Talvitien elämässä. Anekdoottien väleihin on mahdutettu faktaa ja
pohdintaa nyky-yhteiskunnan tilasta. Vaikka kirja kertoikin
yhdeksänkymmentäprosenttisesti valkoisen länsimaalaisen cisheteronaisen
elämästä ja matkasta feministiksi, en harmistunut kovin paljon, sillä eipä
minulle koskaan luvattu, että kirjassa olisi jotain muuta. JA KUITENKIN kirja
otti säännöllisesti kantaa myös kirjailijan oman kokemuksen ulkopuolisiin
kysymyksiin ja viittasi runsaasti muihin feministisiin teoksiin (mm.
lemppariini Sister Outsideriin). Se tuntui sanovan: ”Hei, en ole asiantuntija
kaikessa, mutta siksi on näitä muita tyyppejä, joita todella kantsii myös
lukea.” Kirja on yksittäisen henkilön feministinen omaelämänkerta, ja vaikkei
se vaikuttanut minuun mullistavasti, viihdyin sen parissa. Lisäksi Miten
helvetissä minusta tuli feministi antaa ehkä kattavamman kuvan suomalaisuudesta
– hyvässä ja pahassa – kuin mikään muu lukemani kirja.
Meriläisen ja Särmän teos taas on surullisen hyvä esimerkki
pointista kaksi. Kirjassa käsitellään viittä kovin perinteistä osa-aluetta,
jonka kunkin alla on omat alalukunsa: ystävyys, yhteiskunta, kroppa, työ ja
koti. Olen täysin toisten kuuntelun ja oppimisen puolella, ja yritän tehdä
molempia mahd. paljon, mutta toisten kuuntelemiseen ja oppimiseen kuuluu
mielestäni ensisijaisesti se, ettei feministi kerro toiselle, mikä on oikea
tapa toimia. Tai siis, mielestäni on olemassa ohjeita, joita täytyy noudattaa
ollakseen feministi, mutta niitä ovat esim. ”Ole antirasisti”, ei esim. ”Älä
vietä aikaa ’Soseuttajaäitien’ tai ’Käteen kakkaajien’ kanssa”. On tietenkin
oma syyni, että tuntemattomien antamien neuvojen inhostani huolimatta menin
lukemaan Anna mennän – kirjan, joka jo nimensä alaotsikossa kertoo sisältävänsä
ohjeita. Neuvojen ohella koin vaikeaksi tietysti myös sen, että kirja yritti
opettaa minua pitämään hauskaa; minähän pidän hauskaa vain silloin ja siten
kuin itse haluan, perkele. Ja joskus on mahdotonta pitää hauskaa, yleensä
silloin kun lukee uutisia jotka saavat itkemään raivosta. Vihaisuus on myös
olennainen osa omaa feminismiäni; jos en ole vihainen
epäoikeudenmukaisuuksille, olen yleensä peloissani tai poden syyllisyyttä
omista etuoikeuksistani, eikä kumpikaan jälkimmäisistä ole minulle toimivia
motivaattoreita. Ajan omia ja muiden oikeuksia parhaiten pienessä nousuraivossa.
Olisi siis kenties pitänyt hyväksyä, etten kuulu kirjan kohdeyleisöön, ja antaa
olla.
Anna mennä alkoi jurppia minua kuitenkin eniten siksi, että
vaikka kirjassa käsiteltiin usein omasta mielestäni tärkeitä asioita (vaikkapa
sukupuolen moninaisuus), heti seuraava luku tai joskus jopa kappale iski
metaforisella hiekkapussilla takaraivoon (vaikkapa kertomalla toisen
kirjailijan cisseksistisistä ajatuksista menkoista). Kirjassa oli monia
mukavia, pirteitä ja hyödyllisiä ajatuksia, mutta valitettavasti ne tuppasivat
hautautumaan huonompien ajatuksien ja neuvojen alle. Yritin pitää kirjasta
erittäin kovasti, mutten lopulta hyvällä tahdollakaan voinut antaa sille kovin
positiivista arviota.
Olen joka tapauksessa iloinen molempien kirjojen
olemassaolosta, ja toivon, että saan jatkossakin lukea suomalaista
feminismikirjallisuutta. Kuten arkipäivän feminismiä käsittelevissä kirjoissa
yleensä, on näidenkin kahden paras puoli niiden helppous. Hienointa on se, että
kenties joku ei vielä feministiksi identifioituva löytää kyseiset teokset ja
haluaa oppia lisää. Sellaista ylistän ihan armotta.
-Emma
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti