Joskus
kannattaa lähteä kulttuurinmetsästykseen pääkirjastoa kauemmas.
Runosmäen kirjastossa ystävänpäivään valmistaudutaan astetta
aistillisemmin, sillä helmikuun ajan esillä on "Aistien
valtakunta ja muuta erotikkaa..." -niminen pikku näyttely.
Esille on asetettu monia eroottisen kirjallisuuden merkkiteoksia
kuten Boccaccion iloluontoinen
klassikko Decamerone, D.
H. Lawrencen voimakas Lady
Chatterleyn rakastaja, Agnar
Myklen kiistelty Laulu
punaisesta rubiinista sekä kotimaiselta
puolelta esimerkiksi Anja Kaurasen loistava Sonja
O. kävi täällä.
Näyttelyyn
on otettu esille myös laaja valikoima valkokankaan sensuelleja
klassikoita. Eroottisia elokuvia, joita on aikoinaan kielletty,
leikelty tai hävitetty kokonaan. Monissa esillä olevissa elokuvissa
kohua herättänyt aihe on naisen seksuaalisuus. Naisen rooli
eroottisissa elokuvissa on perinteisesti ollut voyerismin kohde,
ei aktiivinen toimija. F-piste listaa nyt kolme eroottista
klassikkoelokuvaa, joissa naiset ovat muutakin kuin passiivista
silmäkarkkia.
Ja
jumala loi naisen (Et Dieu...créa la femme, 1956)
Ja
jumala loi naisen on syy siihen
miksi Brigitte Bardot'sta
tuli Brigitte Bardot. Viisikymmentäluvulla ilmestyessään elokuva
häkellytti katsojiaan kuvaamalla avoimesti naisen eroottisia
kokemuksia. Bardot'n roolia parjattiin siveettömänä ja yleisöä
varoiteltiin rohkeista kohtauksista. Skandaaliotsikot tekivät
tietysti elokuvasta sensaation ja Bardot'sta Marilyn Monroen veroisen
seksisymbolin.
Samettisilmäinen
orpotyttö Juliette (Bardot) on villikko, joka kuljeksii kengittä
ympäri kaupunkia ja tuhlaa viimeiset franginsa jukeboxiin
kuullakseen samat rakkauslaulut yhä uudelleen ja uudelleen. Juliette
haluaisi nauttia nuoruuden suomasta vapaudesta ja rakkaudesta, mutta
ympäröivä yhteiskunta katsoo karsaasti seksuaalista energiaa
pursuavaa nuorta naista. Kasvattiäidin mitta tulee lopulta täyteen
ja hän uhkaa häätää kevytkenkäisen kasvattinsa. Välttääkseen
orpokodin Juliette suostuu vaimoksi ujolle kosijalleen Michelille
(Jean-Louis Trintignant). Kunniallisen kotirouvan arki kuitenkin
järkkyy kun Michelin veli ja Julien entinen rakastettu Antoine
(Christian Marquand) palaa takaisin kotikaupunkiinsa.
Elokuva
kuvaa hyvin aikansa moraalikäsityksiä. Nuorten naisten
seksuaalisuus oli tabu, jonka varjeleminen oli koko yhteiskunnan
yhteinen tehtävä. Elokuvassa on kohtaus, jossa tuikeailmeinen
sosiaalivirkailija tulee jututtamaan Juliettea. Hän lupaa antaa
Juliettelle toisen mahdollisuuden, mikäli tämä pystyy osoittamaan
olevansa 'kunnon tyttö'. Virkailija kehottaa tyttöä hankkimaan
lääkärintodistuksen neitsyydestään. "En tiennytkään, että
rakkaus on sairaus", tokaisee Juliette niskojaan nakellen.
Ja
jumala loi naisen on elokuva joka ei häpeile eikä pyytele
anteeksi.
Intohimon
valtakunta (Ai no borei, 1978)
Vuonna
1976 Nagisa Oshima sai
yleisön haukkomaan henkeään näyttämällä eksplisiittisiä
seksikohtauksia kulttielokuvassaan Aistien
valtakunta. Jopa Shame-elokuvan
(2011) seksiaddikti päähenkilö Brandon on siveä selibaatti
verrattuna Aistien valtakunnan Sadaan,
jonka maaninen seksinälkä saa elokuvassa kohtalokkaan synkkiä
piirteitä. Häpeilemätön ja voimakastahtoinen Sada oli liikaa
japanilaiselle yleisölle, joka oli tottunut näkemään
valkokankaalla siveää ja herkkää naisihannetta edustavia
sankarittaria. Melkein neljäkymmentä vuotta ensiesityksensä
jälkeen on elokuvan leikkaamaton versio yhä kielletty Japanissa.
Huolimatta
siitä, että Aistien valtakunta joutui
sensuurin kynsiin useimmissa maissa, Oshima ohjasi elokuvalleen
rinnakkaisteoksen, jossa hän jatkoi halun ja hallitsemattomuuden
teemojen tutkimista. Intohimon
valtakunta on kuvamateriaaliltaan
sisarteostaan kesympi, mutta vereslihalla rakastetaan tässäkin
elokuvassa. Seki (Kazuko Yoshiyuki)
asuu riksakuskipuolisonsa kanssa idyllisessä pikkukylässä. Muiden
kyläläisten silmissä kauniskasvoinen Seki on myötäilevä vaimo,
huolehtiva äiti ja ahkera työntekijä - siis kaikin puolin
esimerkillinen nainen. Sekillä on kuitenkin salaisuus; hänellä on
suhde itseään nuorempaan mieheen Toyojiin (Tatsuya
Fuji). Ainainen häpeä ja salailu saavat
intohimon raastamat rakastavaiset ryhtymään epätoivoisiin
tekoihin. Eräänä iltana Seki ja Toyoji kuristavat Sekin aviomiehen
ja kätkevät ruumiin hylättyyn kaivoon. Salaisuus kuitenkin ei jätä
Sekiä rauhaan. Kun juorut alkavat elää ja naapurit kuiskutella,
Seki tuntee köyden kiristyvän oman kaulansa ympärillä...
Piano (The
Piano, 1993)
Eletään
1800-luvun puoliväliä. Skotlantilainen Ada McGrath (Holly
Hunter) myydään vaimoksi uusseelantilaiselle raja-asukkaalle
Alistar Stewartille (Sam Neill). Uusi aviomies osoittautuu
intohimottomaksi mieheksi, joka ei vielä papin aamenkaan jälkeen
osoita minkäänlaista seksuaalista kiinnostusta nuorikkoaan kohtaan.
Adan mukana Uuteen-Seelantiin saapuvat hänen pieni tyttärensä
Flora (Anna Paquin) sekä Adan kallisarvoinen piano. Mykälle
Adalle piano toimii itseilmaisunvälineenä, joten hän hurjistuu kun
Alistar käskee hylkäämään soittimen rannalle tuulen ja sateen
armoille. Alistarin naapuri, eläkkeelle jäänyt merimies George
Baines (Harvey Keitel), mieltyy Adan soittoon ja tarjoutuu
ostamaan pianon. Hän lupaa myydä pianon takaisin Adalle - yksi
kosketin kerrallaan - vastineeksi soittotunneista. Soiton lomassa
alkaa kielletty rakkaus orastaa muiden oudoksuman Adan ja
erakoituneen Bainesin välillä.
Jane
Campionin käsikirjoittama ja
ohjaama Piano on
tunnelmaltaan väkevä ja aistikas elokuva. Tummansävyisessä
rakkaustarinassa piano toimii itseilmaisunvälineenä mykälle
Adalle. Ulkoapäin hillityn Adan sisäiset intohimot saavat äänen
hänen soittonsa kautta. Kukaan Adan ympärillä ei kuitenkaan tunnu
ymmärtävän pianon merkitystä eikä näin ollen Adaa. Adan isälle
piano on syypää Adan aviottomaan tyttären syntymään. Adan
pianonsoitonopettaja ja hänen lapsensa isä taas lakkaa
kuuntelemasta Adan soittoa ja jättää tämän. Alistarille piano
taas näyttäytyy tilaa vievänä turhakkeena ja vaimon
uppiniskaisena pakkomielteenä. Ainoastaan Baines löytää Adan
pianon sävelmästä.
Visuaalisesti
kaunis ja upean musiikin jäsentämä elokuva voitti yhteensä kolme
Oscaria ja kolme BAFTAA.
Kyseiset
elokuvat ja monet muut eroottiset klassikot ovat nyt esillä ja
lainattavissa Runosmäen kirjastosta. Aistien valtakunta ja muuta
erotiikkaa... -näyttely on esillä helmikuun loppuun asti. Katso
tästä kirjaston aukioloajat.
Annina
Välimäki
Tämän
viikon bloggaja on f-hallituslainen ja f-twitteristi,
joka rakastaa elokuvia ja lähikirjastoja.
Pianon sijasta Haneken Pianonopettaja antaa hiukan vaihtoehtoisemman ja kompleksisemman kuvan naisen seksuaalisuudesta.
VastaaPoista