Käsi ylös, jos
seuraava yhtälö kuulostaa mielestäsi tutulta: Nainen on yhtä kuin
ruumis, tunteet, ja luonto. Mies on yhtä kuin mieli, järki ja
kulttuuri. Aivan, olet tainnut kuulla tämän aikaisemminkin. Ja
vaikket olisikaan kuullut intellektuelleja havaintoja
'kartesiolaisesta mieli-ruumis -dikotomiasta' tai 'länsimaista
ajattelua määrittävistä sukupuolittuneista kahtijaoista,'
tunnistat ehkä sittenkin edellä mainitun periaatteen. Naisellisuus
on ruumiillisuutta, mies on mieli, järki, pyhä henki. Vietettyäni
kuukauden Intiassa joogaten, sain huomata että asia hahmotetaan
siellä riemastuttavan toisenlaisessa valossa. Joogassa
sukupuolittuneet periaatteet näyttäytyvät sangen toisenlaisina:
naiseudessa on mieltä kerrakseen eikä kartesiolaisesta dikotomiasta
näy jälkeäkään.
Kuinka ollakaan,
joogassa nimenomaan mieli nähdään feminiinisenä periaatteena.
Naiset, jotka olette kyllästyneet olemaan pelkkiä ruumiita, kuulka
tämä: Kehon sukupuolittuneista energiavirroista
feminiinisen, idan,
nähdään edustavan mieltä ja viileyttä. Maskuliininen
energiavirta, eli pingala,
puolestaan liittyy kehoon ja kuumuuteen. Energian virta kehossa
vaihtelee jatkuvasti näiden kahden, idan ja pingalan, välillä
vaikuttaen olemiseemme: idan virratessa mieli on yliaktiivinen,
pingalan virratessa keho taas on levoton. Toisaalta jyrkkää eroa
mielen ja ruumiin välillä ei joogafilosofiassa tehdä, saamme me
Descartesin riivaamat länsimaalaiset huomata: Myös mieli nähdään
aineellisena, vaikkakin hienojakoisempana kuin keho. Mieli ja ruumis
eivät siis ole toisilleen vastakkaisia, ontologisesti eroavia, vaan
materiaa yhtä kaikki.
Sukupuolieron
teoreetikko Luce Irigaray näkeekin itämaisissa opeissa
potentiaalia. Kirjassaan East and West – From Singularity to
Community hän kääntyy itämaisten traditioiden puoleen pohtiessaan
länsimaita vaivaavaa maskuliinisuuden ylivaltaa ja sukupuolieron
rappeutumista. Joogassa hän näkee mahdollisuuden naiseuden
uudelleen löytämiseen ja sukupuolieron uudelleen perustamiseen.
Jooga näyttääkin olevan sukupuoliero-teoriaa
per se:
Sukupuolten
välinen ero hahmottuu joogisessa maailmankatsomuksessa kaikkein
perustavanlaatuisimpana erona ja maailmankaikkeuden pohjimmaisena
mysteerinä. Jooginen käsityksen mukaan maailmankaikkeus sai alkunsa
kaiken taustalla olevan ykseyden jakaannuttua shivaksi
ja shaktiksi,
aineeksi ja energiaksi. Tässä shiva nähdään maskuliinisena,
alkukantaisena aineena ja shakti vastaavasti feminiinisenä
alkukantaisena energiana.
Valitettavasti oman kokemukseni mukaan tämä ei
automaattisesti tarkoita sitä, että joogit olisivat yhtään sen
tietoisempia sukupuolieron hienouksista – tai edes sen karkeammista
ilmentymistä. Keskustellessamme kuukautisten vaikutuksesta joogan
harjoittamiseen intialainen joogaopettajani näytti hetken
mietteliäältä ja kysyi sitten: ”niin, kuinkas usein teillä
naisilla ne kuukautiset olivatkaan? Kerran vai kaksi kuussa?”
Opittavaa löytyy siis ehkä molemmin puolin. . .
Ella Poutiainen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti