(Teksti sisältää paljastuksia juonien
yksityiskohdista, mikäli esitykset eivät ole aiemmin ollenkaan tuttuja.)
Kolme
tapaustani yhdessä ovat eittämättä hyvin niukka otos suhteessa siihen, mitä
kaikkea saattaisi käsittelemieni esitysten kohdalla pohtia. Toisaalta on myös ehkä
sulaa hulluutta yrittää jäsennellä kerralla kolmen tapauksen sisältämiä mahdollisuuksia
ja merkityssuhteita näinkin lyhyen tekstin puitteissa. Olen rajannut kuitenkin
tähän tekstiin käsiteltäväkseni kahden miehen välisen rakkaussuhteen yhdistettynä
vesielementtiin kahdessa elokuvassa ja tv-sarjassa. Pohdintani ovat lähtöisin
hyvin yleisellä tasolla tekemistäni huomioista veden ja sinisen värin nivomista
kohtaamisista samaa sukupuolta olevien pari osalta tällaisissa esityksissä. Tässä
tekstissä pohdin erityisesti veden äärelle rakentuvia tiloja. Tapauksinani
toimivat Moonlightin (2017) Chiron ja Kevin, Jongensin (Boys, 2014) Sieger ja Marc sekä Skamin kolmannen tuotantokauden
(2016) Isak ja Even.
Draamanjanomme
vaatii saada emotionaalisen kasvatuksen kohti aina yhtä odotettua ja samalla
odottamatonta ensisuudelmaa. Yleisesti
ottaen näin voisi sanoa olevan romanttisen draamankaaren kohdalla lähes
jokaisessa elokuvassa tai tv-sarjassa. Merkityksellistä ei toki ole ainoastaan
suudelman kuvatut sekunnit, vaan se liittyy osaksi laajempaa juonen kehittelyä,
joka auttaa vastaamaan kysymykseen siitä, mitä suudelma merkitsee; ja miten
siihen saattaa samaistua sekä tuntea rakennetun affektiivisuuden. Käsittelemäni
parit edustavat kaikki huomattavasti nuoria, joiden elämää tähdittää klassinen
itsensä etsimisen vaihe. Tähän poikkeuksena tosin Chironin ja Kevinin tarina etenee
myös selvästi korostamaan tunteiden säilymistä aikuisiälle oletetussa vakaassa
elämäntilanteessa. Nuoruuden "vaihe" tulee korostetuksi erityisesti Siegerin ja Marcin sekä Isakin ja Evenin loppuratkaisuissa, joissa "onnellinen loppu" yhdistyy myös epävarmuuteen tulevasta. Tässä mielessä oletettuun homoseksuaalisuuteen tuntuu liittyvän turhan pintansa pitänyt ajatus heteroseksuaalisuuden ympärille rakennetun parisuhteen "vakaudesta" ja vähätellystä, ailahtelevasta "toisesta". Kolme
esimerkkiäni edustavat myös kolmea erilaista vesielementin ilmentymää ja käsittelen niitä seuraavassa.
Moonlightissa meriteema toistuu niin äänimaisemana kuin visuaalisena taustana
useasti elokuvan aikana ja liittyy myös Kevinin ja Chironin välisiin
kohtauksiin läheisesti. Meri itsessään on nähty usein edustavan alitajuntaa,
luonnontilaa, joka tyynenä symboloi sisäistä rauhaa kun taas myrsky kuvastaisi
sisäistä kamppailua. Tosiaan toistuvana temattiikkana Chiron saa kokea tämän henkäilevän meren kohinan aikana erityisesti rakkautta ja kokemuksen olla oma itsensä rauhassa. Tässä tapauksessa se luo rauhoittavan hengittävän taustan.
Näkisin myös yöajan vaikuttavan yksityiseksi mieltyvään tilaan, jolloin
henkilöt asettuvat erityisen haavoittuvaisiksi. Chiron ja Kevin puhuvat
itkemisestä, joka laajenee keskustelussa valtamereksi, johon hukuttaa surunsa.
Meri ilmentää siis heidän sisäistä olotilaansa sekä yhdessä että yksilöinä.
Hollantilainen Jongens puolestaan hahmottelee kahden nuoren, Siegerin ja Marcin, suhdetta
näiden tutustuessa yhteisen juoksuharrastuksen kautta. Marc puolestaan lähestyy
Sigeriä heidän uidessaan ja pelleillessään lammella. Erityinen äänimaisema koostuu
terävämmistä loiskeista kuin mitä meri tarjoaa Chironin ja Kevinin kohdalla myös
Siegerin ja Marcin välillä myöhemmin Jongensissa. Suojainen sijainti ei
nähdäkseni tässä kohtaa silti itsessään todista, että ympäristö mahdollistaisi
ennemmin vapauden toimia spontaanimmin. Siegerin ja Marcin lisäksi uimassa ovat
aluksi myös juoksuryhmän kaksi muuta jäsentä, joten on oletettavaa, ettei kyse
ole mitenkään salaisesta uimapaikasta. Sen sijaan jälleen yöaikaan sijoittuva
merenrantakohtaus tuntuu kätkevän parin omaan maailmaansa; sitähän rakkaus
kuvauksissa ylipäätään tuntuu olevan emotionaalisena kokemuksena.
Evenin ja Isakin emotionaalinen
varmuus poikien välisistä tunteista saadaan Skamin kolmannen
tuotantokauden neljännessä jaksossa. Even suutelee Isakia veden pinnan alla,
joka itsessään oman eeppisen vivahteen rakkaustarinan edetessä. Kohtaus uima-allasympäristössä
on suora viittaus aiemmin kaudella käsiteltyyn Romeo ja Julia -elokuvan (2002)
kohtaukseen, jossa nuorten rakastavaisten välinen rakkaus kiteytyy ikoniseksi
”vuosisatojen rakkaustarinaksi”. Humorististen heittojen ja sanailun
yhdistyminen uima-allas tilassa kaikuvaan loiskeeseen liittyy kenties samoin
spontaanimpaan toimintaan kuten Siegirin ja Marcin samansävyisen elekielen kohdalla. Todella sattumanomaisesti rakentuva tilanne Isakin ja Evenin ylipäätään päätyessä lähes tuntemattomien ihmisten uima-allastilaan korostaa paitsi tätä spontaaniutta myös vesielementin liittämistä jopa muun tarinan ulkopuolisena tilana.
Hyvin keinotekoinen – suhteessa luonnonvesiympäristöihin – vesiympäristö
kuitenkin tuntuu katoavan poikien suudellessa, jolloin tunnelma rakennetaankin
pianomusiikkiin. Tämä ei ole yllättävää musiikin ollessa koko sarjassa todella
läsnä, mutta musiikki ehdottomasti jatkaa vedenalaisen maailman vielä omaksi
ympäristökseen, jossa hetki saa vieraassa talossakin erityisen yksityisyytensä.
Olen
irrottanut nämä kohtaukset melko brutaalisti konteksteistaan, mutta
pyrkimykseni on ollut tuoda esiin joitain yhtäläisyyksiä näiden esitysten
välillä. Meri etenkään ei ole mitenkään uudenlainen näkökulma rakkaustarinan
kehittelyssä niin sanottuun heteromalliinkaan suhteuttaen. Samoin kovin usein
toistuu päähenkilön antautuminen toisen ensisijaisesti tekemälle aloitteelle. Myöhemmin tilanteille vaaditaan vastauksia
Ensisuudelma ei tule myöskään torjutuksi, sen sijaan sen jälkeen koettu uudelleenjärjestäytymisen
vai Kuten tällaisissa audiovisuaalisissa
teoksissa on oletettavaa, on musiikilla keskeinen rooli oman yksityisen tilansa
muodostamisessa kahden henkilön välille.
Lopuksi
ehdotan kevyesti lisäksi kirjoa, josta pohtimiani elementtejä on
niin ikään löydettävissä. Tapauksia tuntuu kuitenkin riittävän myös naisten
välisten suhteiden hahmottamisessa; Aikuisia ja Lapsia (2004) kahden naisen
välinen seksikohtaus tapahtuu rankkasateen aikana ja vesi edustaa myöhemmin
entisestä luopumisen surua, kun Venla suuntaakin kesken parisuhteen luottamusharjoituksen
pois. Yö sulkee lopussa naiset syleilyynsä veneessä. L-koodin
ensimmäisessä jaksossa (2004) Los Angelesiin poikaystävänsä luo muuttava Jenny puhuu
heti siitä, miten tahtoo nähdä meren ja näkee kotonaan naapureidensa Tinan ja
Betten uima-altaalla jotain selkeästi mieltään ravisuttavaa kahden naisen
välistä intiimiyttä. Skins – Liekeissä -tv-sarjan kolmannella tuotantokaudella
(2009) Naomi ja Emily pyöräilevät suojaisalle lammelle viettäen ensimmäisen yönsä
yhdessä.
Kill
Your Darlings (2013) niin ikään sijoittaa Allenin ensisuudelman miehen kanssa
meren, ja sen kuohun, äärelle. North Sea Texas (2011) esittelee kahden nuorukaisen
välisen seksikohtauksen, ja ensisuudelman, meren, ja sen äänien, äärellä
palaten rannalle yhä uudelleen elokuvan aikana. Viimeisessä kohtauksessa Gino
palaa lopulta Pimin luo ja elokuva päättyy kuvaan
sadevettä valuvasta sinertävästä ikkunaruudusta.
TUI:n kampanjana alkuvuodesta oli tarjota
yhdelle 1.3. vihkiytyvälle samaa sukupuolta olevien parille häämatka;
promokuvassa kaksi miestä nojaili toisiinsa merenrannalla. Tämä toki ei
itsessään hämmästytä, kun matkatoimisto markkinoi aurinkomatkojaan, mutta
naiset puolestaan kampanjan kuvissa oli sijoitettu veistoksellisempaan ja
antiikkiin viittaavaan rakennettuun ympäristöön.
Kyse ei siis ole irrallisesti ymmärrettävästä vesielementistä, mutta huomattavan usein olen törmännyt tällaisiin esityksiin - ja tematiikkaan - nimenomaan kahden samaa cissukupuolta olevan välisestä suhteesta; rakkaudesta. Kuten sanottu; näkökulmani on tiukasti rajattunakin todella laaja kolmen esimerkin osalta, joten en tarttunut tässä kaikkeen muuhun mehevään. Hetero cis-miehen ja hetero cis-naisen välinen suhde edustaa perinteisesti mieltyvää parisuhdemallia, johon yhä enemmän saadaan "vaihtoehtoja" myös tv-sarjoissa ja elokuvissa "valtavirtaisemminkin" tunnetuissa esityksissä.
- Heini Salo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti