Pieni tapettirulla on täytetty
piirroksilla erilaisista feministeistä, erilaisine toiveineen,
ajatuksineen ja vaatimuksineen. Se nojaa hyllyä vasten ja odottaa
paikkansa löytymistä. Onko feminismin paikka ulko-ovessa,
makuuhuoneessa tai sittenkin kaapin oven sisäpuolella?
Rulla on matkamuisto F-pisteen
tiistaiselta Helsingin ekskursiolta. Vierailimme Naisasialiitto
Unionissa ja osallistuimme Helsingin sisaryhdistyksemme Vastakarvan
järjestämään tasa-arvopaneeliin. Näissä tapetilla olivat
epäilemättä syrjinnän kysymykset – liittyen eritoten miehiin ja
heteroihin, joiden paikka feminismissä näyttää vastaavalla
tavalla epäselvältä.
Vuonna 1892 perustettua Unionia on
kritisoitu miehiä syrjiväksi sen pitäytyessä 1970-luvulla
aloittamassaan linjassa, jonka mukaisesti ainoastaan naiset
hyväksytään yhdistyksen jäseniksi. Asiasta on keskusteltu
yhdistyksen sisällä, ja muutamia kertoja on myös äänestetty
linjan muuttamisesta. Toistaiseksi on kuitenkin päädytty toteamaan,
että naiserityiselle alueelle on tarvetta tämänkin päivän
Suomessa.
Vastakarvan paneelissa taas nousi
esiin, miten heterous oli saattanut toimia perusteena
epätasa-arvoiselle kohtelulle. Eräskin keskustelijoista oli
sukupuolentutkimuksen opintojensa alkuaikana kohdannut
opetushenkilökunnan taholta epäasiallista kommentointia,
”kunnolliseksi heteroksi” leimaamista, olleessaan tietämätön
DTM:stä. Toisaalta esiin tuli näkemys, että voidakseen toimia
turvapaikkana yksille, on joitain myös pakosta suljettava ulos.
Mutta tarvitseeko sukupuolentutkimuksen
tai feminismin yleisesti tarjota turvapaikka ja kenelle?Uhkaavatko
hegemoniset subjektit feministisinä toimijoina uusintaa
hierarkioita, joita feminismi pyrkii kumoamaan?
Sanoessamme jotain niiden paikasta
feminismissä, tulemme itse asiassa paljastaneeksi jotain tavastamme
käsittää feminismiä sekä siihen kohdistuvista odotuksistamme.
Ajatellessamme feminismiä turvapaikkana, on meidän
määritelmällisesti oltava jotain paossa.
Uuvuttavat sukupuolijärjestykset
tietysti muodostavat keskeisen mörön. Ei ole kuitenkaan
ongelmatonta vetää yhtäläisyysmerkkejä niiden ja hegemonisiksi
nähtyjen identiteettien välille. On myös hankalaa osoittaa
ominaisuuksia, jotka universaalisti tekisivät kantajastaan
hegemonisen. Muodostavatko esimerkiksi miehisyys ja heterous
hegemonisen subjektin yhdistyessään heteroseksuaalisessa
transmiehessä?
Näen feminismin kuitenkin
ensisijaisesti pyrkimyksenä muutokseen. Sen tulisi pyrkiä
romuttamaan vallitsevia hierarkioita, joita tuotetaan
essentialistisissa sukupuolikäsityksissä, kaksijakoiseen
sukupuolijärjestelmään pakottamisessa ja sukupuolisegregaatiossa.
En usko, että tiukat rajanvedot lopulta juurikaan edistävät näiden
tavoitteiden saavuttamista.
Sen sijaan uskon naiserityisen
toiminnan olevan tärkeää ja voimaannuttavaa. Naiserityisyys ei
mielestäni kuitenkaan vaadi yksittäisten toimijoiden ehdotonta
naisiksi identifioitumista. Ennemmin haluan ajatella sitä
toimijoiden sitoutumisena pyrkimykseen pidättäytyä vallitsevien
hierarkioiden uusintamisesta.
”Älä rajoitu”, toteaa yksi
feministitapetin piirroshahmoista puhekuplassaan. Tapetti päätyy
siivouskaapin oveen, josta se näkyy heti asuntoon sisään astuessa.
Feminismin paikka on siellä, missä totutut järjestykset
haastetaan. Ja siivouskaappini on järjestyksen haastamisessa
suorastaan vallankumouksellinen.
F-piste kiittää Naisasialiitto
Unionia ja Vastakarvaa ajatuksia herätelleestä Helsinki-päivästä!
Kia Andell
Mahtava teksti!
VastaaPoistaHyvin pohdittu.
VastaaPoistaItseäni jaksaa ihmetyttää miten kasvavan tasa-arvon aikoina essentialistiset sukupuolikäsitykset vaikuttavat entistä voimakkaampina kaikessa mikä liittyy markkinointiin, muotiin ja vapaa-aikaan. Sukupuolisegregaatio näillä alueilla tuntuu lähinnä vain kasvaneen viimeisen vuosikymmenen aikana. Mikä on siis sukupuolijärjestyksen haastamisen kokonaistase? Olisiko vaatekaapin ovi toinen hyvä paikka feministitapetille?