Minna Canthia voidaan kutsua
ensimmäiseksi suomalaiseksi feministiksi, eikä suotta. Esimerkiksi
kannanotossaan ”Naiskysymyksestä vielä sananen” (Minna Canth,
1885) hän arvostelee kovin sanoin julkisesti yhteiskuntamme
epäkohtia. Hän kirjoittaa miesten vetoavan Jumalan säätämään
maailman järjestelmään, vaikka kyseessä on heidän omat lakinsa
ja pahat tekonsa. Sen vuoksi hän arveleekin, että myös miesten
sivistys saattaa olla yhtä ummehtunutta ja onttoa kuin heidän
uskontonsa ja moraalinsakin. Juuri uskonnon varjolla he ovatkin
selittäneet naisten orjuuden Jumalan määräämäksi, kun ”he
poloiset eivät muulla tavoin enää voineet sitä puolustaa”.
Oveluutensa ja ironisen kielenkäyttönsä
avulla hän antaa lukijoidensa itse ymmärtää, miten typeriä
aiemmat keskustelut naisen asemasta ja oikeuksista ovat olleet. Hän
kirjoittaa muun muassa, että: ”Eikö olisi parasta, että tulevana
vuonna nostettaisiin kirkonkokouksessa uudelleen kysymys siitä, onko
naisella sielua vai ei.” Mikäli naisen sieluttomuus saataisiin
todistettua, niin ei ”sieluttomalle olennolle tarvitsisi mitään
inhimillisiä oikeuksia antaakaan, eikä niitä kukaan voisi silloin
enää vaatiakaan”.
Canth kehottaa naisia vapautumaan vielä
niistä harvoistakin siteistä, joilla he ovat kiinni mädässä
yhteiskunnassamme. Hänen mielestään naisten tulee kasvaa ja
valmistua itsenäisesti tulevaan tehtäväänsä, ja kun otollinen
hetki viimein koittaa, tulee naisen ”ihmiskunnan äitinä ja
kasvattajana nousta valtaistuimelle ja ottaa tehokkaasti osaa lakien
laadintaan, uskonnon puhdistamiseen, tieteen ja taiteen kehittämiseen
sekä yhteiskunnallisen elämän uudelleen järjestämiseen”.
Yhteiskuntamme ei ole enää sama kuin
1800-luvun lopulla, mutta Canthin kaltaisia rohkeita feministejä on
edelleen liian vähän. Vain harva uskaltaa julistautua feministiksi
sanan negatiivisen konnotaation vuoksi, vaikka homoja ja naispappeja
vastustavat fundamentalistit riehuvatkin harvasen päivä mediassa.
Tänä päivänä meillä on ehkä äänioikeus, naisedustajia
eduskunnassa ja muissa johtotehtävissä, mahdollisuus akateemiseen
koulutukseen ja oikeus omaan omaisuuteen, mutta paljon epäkohtia on
siitä huolimatta edelleen selvittämättä. Kun esimerkiksi naisen
euro on vain 82 senttiä, kuten edellisessä f-pisteen blogitekstissä
jo todettiin, herää kysymys muun muassa siitä, minkälaisessa
asemassa sinkkunaiset ja naisparit tänä päivänä ovat. Vaikka
ongelmat eivät olekaan enää samoja, tarvitaan feministejä silti
yhtä lailla kuin ennenkin!
Jael Tuominen
Muistutus F-pisteen ja Muusan
järjestämästä Minna Canthin päivän ohjelmasta:
F-piste juhlii kotimaisen
kirjallisuuden ainejärjestön Muusan kanssa 19.3 Minna Canthin
päivää. Sirkkalan aulassa neulotaan torkkupeittoa ja luetaan
ääneen Minna Canthia kello 11.45-16.00. Valmis torkkupeitto
lahjoitetaan Turun Tyttöjen Talolle ja kaikki ovat lämpimästi
tervetulleita neulomaan, virkkaamaan tai muulla tavoin improvisoimaan
tilkkuja peittoon. Puikkoja ja virkkuukoukkuja löytyy
vapaaehtoisille neulojille paikan päältä (mutta myös omat voi
tuoda mukana!) ja lämmikkeeksi tarjolla on myös kahvia ja teetä.
Nea Alasaari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti