perjantai 16. maaliskuuta 2012

Minna Canth – feminismi ennen ja nyt


Minna Canthia voidaan kutsua ensimmäiseksi suomalaiseksi feministiksi, eikä suotta. Esimerkiksi kannanotossaan ”Naiskysymyksestä vielä sananen” (Minna Canth, 1885) hän arvostelee kovin sanoin julkisesti yhteiskuntamme epäkohtia. Hän kirjoittaa miesten vetoavan Jumalan säätämään maailman järjestelmään, vaikka kyseessä on heidän omat lakinsa ja pahat tekonsa. Sen vuoksi hän arveleekin, että myös miesten sivistys saattaa olla yhtä ummehtunutta ja onttoa kuin heidän uskontonsa ja moraalinsakin. Juuri uskonnon varjolla he ovatkin selittäneet naisten orjuuden Jumalan määräämäksi, kun ”he poloiset eivät muulla tavoin enää voineet sitä puolustaa”.

Oveluutensa ja ironisen kielenkäyttönsä avulla hän antaa lukijoidensa itse ymmärtää, miten typeriä aiemmat keskustelut naisen asemasta ja oikeuksista ovat olleet. Hän kirjoittaa muun muassa, että: ”Eikö olisi parasta, että tulevana vuonna nostettaisiin kirkonkokouksessa uudelleen kysymys siitä, onko naisella sielua vai ei.” Mikäli naisen sieluttomuus saataisiin todistettua, niin ei ”sieluttomalle olennolle tarvitsisi mitään inhimillisiä oikeuksia antaakaan, eikä niitä kukaan voisi silloin enää vaatiakaan”.

Canth kehottaa naisia vapautumaan vielä niistä harvoistakin siteistä, joilla he ovat kiinni mädässä yhteiskunnassamme. Hänen mielestään naisten tulee kasvaa ja valmistua itsenäisesti tulevaan tehtäväänsä, ja kun otollinen hetki viimein koittaa, tulee naisen ”ihmiskunnan äitinä ja kasvattajana nousta valtaistuimelle ja ottaa tehokkaasti osaa lakien laadintaan, uskonnon puhdistamiseen, tieteen ja taiteen kehittämiseen sekä yhteiskunnallisen elämän uudelleen järjestämiseen”.

Yhteiskuntamme ei ole enää sama kuin 1800-luvun lopulla, mutta Canthin kaltaisia rohkeita feministejä on edelleen liian vähän. Vain harva uskaltaa julistautua feministiksi sanan negatiivisen konnotaation vuoksi, vaikka homoja ja naispappeja vastustavat fundamentalistit riehuvatkin harvasen päivä mediassa. Tänä päivänä meillä on ehkä äänioikeus, naisedustajia eduskunnassa ja muissa johtotehtävissä, mahdollisuus akateemiseen koulutukseen ja oikeus omaan omaisuuteen, mutta paljon epäkohtia on siitä huolimatta edelleen selvittämättä. Kun esimerkiksi naisen euro on vain 82 senttiä, kuten edellisessä f-pisteen blogitekstissä jo todettiin, herää kysymys muun muassa siitä, minkälaisessa asemassa sinkkunaiset ja naisparit tänä päivänä ovat. Vaikka ongelmat eivät olekaan enää samoja, tarvitaan feministejä silti yhtä lailla kuin ennenkin!

Jael Tuominen

Muistutus F-pisteen ja Muusan järjestämästä Minna Canthin päivän ohjelmasta:

F-piste juhlii kotimaisen kirjallisuuden ainejärjestön Muusan kanssa 19.3 Minna Canthin päivää. Sirkkalan aulassa neulotaan torkkupeittoa ja luetaan ääneen Minna Canthia kello 11.45-16.00. Valmis torkkupeitto lahjoitetaan Turun Tyttöjen Talolle ja kaikki ovat lämpimästi tervetulleita neulomaan, virkkaamaan tai muulla tavoin improvisoimaan tilkkuja peittoon. Puikkoja ja virkkuukoukkuja löytyy vapaaehtoisille neulojille paikan päältä (mutta myös omat voi tuoda mukana!) ja lämmikkeeksi tarjolla on myös kahvia ja teetä.

Nea Alasaari



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti